Kwijtschelding gemeentelijke belasting
Kunt u uw aanslag gemeentelijke belastingen niet betalen? Dan kunt u voor bepaalde belastingsoorten kwijtschelding aanvragen. Of u kwijtschelding krijgt, hangt af van uw inkomen en uw vermogen.
Als de gemeente u kwijtschelding geeft, dan hoeft u uw aanslagbedrag niet of gedeeltelijk niet te betalen. Kwijtschelding aanvragen is alleen mogelijk voor uw privé aanslag, niet voor uw zakelijke aanslag.
U kunt op twee manier kwijtschelding aanvragen:
- Via de Digitale Belastingbalie. Hiervoor logt u in met DigiD.
- Via het onderstaande verzoekformulier voor kwijtschelding. Print het verzoekformulier uit en stuur het ingevuld en ondertekend met de benodigde bewijsstukken naar de gemeente Pijnacker-Nootdorp. U mag het formulier met de bijlagen ook e-mailen naar info@pijnacker-nootdorp.nl.
Verzoekformulier kwijtschelding
Toelichting op verzoekformulier kwijtschelding
Lukt het niet om het uit te printen? Bel dan met 14 015. Wij kunnen u het formulier toesturen.
- De laatst ontvangen uitkeringsspecificatie/salarisstrook (ook studiefinanciering).
- Een beschikking Belastingdienst (voorlopige teruggave) voor toegekende heffingskorting(en), zorg- en huurtoeslag. Kopieer ook de achterzijde van de beschikking.
- De laatst ontvangen maandhuurspecificatie van de verhuurder van uw woning.
- Aflossingsovereenkomst(en) voor schuld(en) (indien van toepassing).
- Bankafschriften met af- en bijschrijvingen van de laatste twee volle maanden van alle rekeningnummers.
- Het laatste overzicht van de huidige hypotheekschuld, aflossing en betaalde rente (indien van toepassing).
- Het volledig kentekenbewijs van de auto (indien van toepassing).
- Een eventueel financieringscontract van de auto.
- Een beschikking vanuit de WMO of ziektekostenverzekeraar met betrekking tot de tegemoetkoming in de autokosten (indien van toepassing).
- Een beschikking van de verlening van een persoonsgebonden budget vanuit de zorgverzekeringswet.
- Een specificatie van de zorgverzekeringspremie per maand.
Voor ondernemers ook:
- kopie inkomstenbelasting;
- balans winst- en verliesrekening afgelopen jaar.
- Als het verzoekformulier voor kwijtschelding niet volledig is ingevuld en/ of als de vereiste bewijsstukken niet zijn bijgevoegd.
- Als het verzoekformulier voor kwijtschelding niet naar waarheid is ingevuld en/ of als u valse bewijsstukken heeft bijgevoegd.
- Als u of uw partner voldoende betalingscapaciteit en/of vermogen heeft.
- Als het aan uzelf te wijten is dat u de aanslag gemeentelijke belastingen niet kunt betalen. Bijvoorbeeld door het niet of niet tijdig aanvragen van een uitkering.
Wanneer u dit jaar recht heeft op kwijtschelding, dan bestaat de kans dat u dit volgend jaar ook heeft. De gemeente controleert dit geautomatiseerd op basis van de gegevens van het UWV, de RDW, de Belastingdienst en de BRP. U hoeft het verzoekformulier voor kwijtschelding dan niet ieder jaar opnieuw in te vullen.
Formulieren
- Online kwijtschelding aanvragen via de Digitale belastingbalie (8 KB) , opent in een nieuw tabblad
- Kwijtschelding aanvragen (PDF) (103 KB) , opent in een nieuw tabblad
- Toelichting verzoek kwijtschelding (PDF) (139 KB) , opent in een nieuw tabblad
Links
- Digitale belastingbalie , opent in een nieuw tabblad
- Invorderingswet 1990 , opent in een nieuw tabblad
- Incassoreglement gemeentelijke belastingen 2017 , opent in een nieuw tabblad
- Leidraad invordering 2021 Gemeente Pijnacker-Nootdorp , opent in een nieuw tabblad