Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Unable to load Google Translate. Accept cookies and refresh the page, or try again later.

Kwijtschelding gemeentelijke belasting

Kunt u uw aanslag gemeentelijke belastingen niet betalen? Dan kunt u voor bepaalde belastingsoorten kwijtschelding aanvragen. Of u kwijtschelding krijgt, hangt af van uw inkomen en uw vermogen.
Als de gemeente u kwijtschelding geeft, dan hoeft u uw aanslagbedrag niet of gedeeltelijk niet te betalen. Kwijtschelding aanvragen is alleen mogelijk voor uw privé aanslag, niet voor uw zakelijke aanslag.

Heeft u een laag inkomen en weinig vermogen? Dan kunt u in aanmerking komen voor kwijtschelding. U kunt alleen kwijtschelding aanvragen voor de belastingsoorten afvalstoffenheffing en rioolheffing. Om te bepalen of u kwijtschelding kunt krijgen maken wij een berekening van uw inkomsten en uitgaven. Om deze berekening te kunnen maken vult u een verzoekformulier voor kwijtschelding gemeentelijke belasting in.

U kunt op twee manier kwijtschelding aanvragen:

  • Via de Digitale Belastingbalie. Hiervoor logt u in met DigiD.
  • Via het onderstaande verzoekformulier voor kwijtschelding. Print het verzoekformulier uit en stuur het ingevuld en ondertekend met de benodigde bewijsstukken naar de gemeente Pijnacker-Nootdorp. U mag het formulier met de bijlagen ook e-mailen naar info@pijnacker-nootdorp.nl.

Verzoekformulier kwijtschelding

Toelichting op verzoekformulier kwijtschelding

Lukt het niet om het uit te printen? Bel dan met 14 015. Wij kunnen u het formulier toesturen.

  • De laatst ontvangen uitkeringsspecificatie/salarisstrook (ook studiefinanciering).
  • Een beschikking Belastingdienst (voorlopige teruggave) voor toegekende heffingskorting(en), zorg- en huurtoeslag. Kopieer ook de achterzijde van de beschikking.
  • De laatst ontvangen maandhuurspecificatie van de verhuurder van uw woning.
  • Aflossingsovereenkomst(en) voor schuld(en) (indien van toepassing).
  • Bankafschriften met af- en bijschrijvingen van de laatste twee volle maanden van alle rekeningnummers.
  • Het laatste overzicht van de huidige hypotheekschuld, aflossing en betaalde rente (indien van toepassing).
  • Het volledig kentekenbewijs van de auto (indien van toepassing).
  • Een eventueel financieringscontract van de auto.
  • Een beschikking vanuit de WMO of ziektekostenverzekeraar met betrekking tot de tegemoetkoming in de autokosten (indien van toepassing).
  • Een beschikking van de verlening van een persoonsgebonden budget vanuit de zorgverzekeringswet.
  • Een specificatie van de zorgverzekeringspremie per maand.

Voor ondernemers ook:

  • kopie inkomstenbelasting;
  • balans winst- en verliesrekening afgelopen jaar.
  • Als het verzoekformulier voor kwijtschelding niet volledig is ingevuld en/ of als de vereiste bewijsstukken niet zijn bijgevoegd.
  • Als het verzoekformulier voor kwijtschelding niet naar waarheid is ingevuld en/ of als u valse bewijsstukken heeft bijgevoegd.
  • Als u of uw partner voldoende betalingscapaciteit en/of vermogen heeft.
  • Als het aan uzelf te wijten is dat u de aanslag gemeentelijke belastingen niet kunt betalen. Bijvoorbeeld door het niet of niet tijdig aanvragen van een uitkering.

Wanneer u dit jaar recht heeft op kwijtschelding, dan bestaat de kans dat u dit volgend jaar ook heeft. De gemeente controleert dit geautomatiseerd op basis van de gegevens van het UWV, de RDW, de Belastingdienst en de BRP. U hoeft het verzoekformulier voor kwijtschelding dan niet ieder jaar opnieuw in te vullen.