Organisatiestructuur

De gemeentelijke organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Er werken bijna 500 mensen bij de gemeente. De gemeentesecretaris is de baas van de ambtelijke organisatie. Alle afdelingen hebben een eigen afdelingshoofd en teamleiders.

De afdelingen

  • Bedrijfsvoering (BDV)

Deze afdeling ondersteunt en adviseert het bestuur, management en medewerkers. Dit doen ze op het gebied van Financiën, Inkoop, Juridische Zaken en Personeel & Organisatie. Verder zorgt zij ervoor dat alle medewerkers hun werk goed kunnen doen. Andere teams zijn: Digitale Informatie Voorziening, Communicatie en Klant Contact Centrum (KCC), Informatisering en Automatisering, Bodedienst en Facilitair.

  • Beleid (BEL)

De afdeling Beleid voert zelf geen beleid uit, maar zorgt voor duidelijke richtlijnen en voorwaarden. Ze ondersteunen de uitvoerende afdelingen en organisaties en geven (on)gevraagd advies. De adviseurs werken aan opgaven binnen het economische, ruimtelijke en sociale domein.

  • Concernstaf (CST)

De afdeling Concernstaf speelt een belangrijke rol in het ondersteunen van het bestuur en het management bij het realiseren van de strategische doelstellingen en het effectief en efficiënt uitvoeren van taken. De afdeling is de schakel tussen het bestuur, de afdelingen en externe belanghebbenden.

  • Ontwikkeling (ONT)

De afdeling begeleidt stedenbouwkundige plannen, maakt gebieden klaar voor bouw en richt de openbare ruimte in tot aan de overdracht aan Beheer. Ook begeleidt het cluster Projectmanagement gebiedsontwikkelingen van begin tot eind. De accountmanagers zijn het directe aanspreekpunt voor bedrijven en ondernemers. De planeconomen zijn verantwoordelijk voor de grondexploitatie en bewaken de financiële voortgang door werkbudgetten beschikbaar te stellen.

  • Ruimte, Belastingen en Gegevensbeheer (RBG)

Dit is een integrale publieksafdeling die veel data verzamelt en beheert om haar diensten te verlenen aan interne en externe klanten. Deze diensten vallen onder wettelijke regelingen, zoals bij het verlenen van een bouwvergunning en het opstellen van bestemmingsplannen, het heffen van lokale belastingen, het maken van kaarten en het uitvoeren van de burgerlijke stand. Informatie (data en kennis) is het kernproduct van de afdeling RBG.

  • Sociaal Domein (SD)

De afdeling Sociaal Domein is gewijd aan het bieden van zorg, ondersteuning en kansen aan kwetsbare individuen en gemeenschappen. De medewerkers zorgen voor de kwetsbare inwoners van onze gemeente door hen ondersteuning te bieden, op allerlei terreinen. Voorbeelden hiervan zijn Jeugdzorg, Schuldhulpverlening, Werk en Inkomen en Inburgering.

  • Wijkzaken (WKZ)

De afdeling Wijkzaken is de schakel tussen de lokale gemeenschap en de gemeente. De afdeling bestaat uit vier teams: Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR), het Servicebedrijf, team Veiligheid & Handhaving en het Stafbureau.

Zie ook