Informatieavond Flexwoningen Molenweg 16 september 2024

Omwonenden van de Molenweg 61a zijn eind april schriftelijk op de hoogte gesteld. Vervolgens is er 14 mei een informatieavond georganiseerd, waar zij nadere vragen konden stellen en mee konden denken over de invulling van de locatie. Vervolgens is op 16 september opnieuw een avond georganiseerd, waarbij de plannen verder uitgewerkt waren. Omwonenden hebben wederom hun stem kunnen laten horen.

Definitief plan

Wanneer het plan definitief is, wordt een laatste informerende avond georganiseerd, waarbij bewoners op de hoogte worden gesteld van de meest actuele planning en het definitieve inrichtingsplan.

Concept inrichtingsplan

Tijdens de informatieavond is het onderstaande inrichtingsplan gepresenteerd. Let op, dit is een concept.

Concept inrichtingsplan Molenweg Nootdorp met daarop extra parkeervallen met doorgang 4 meter, opstelplek met stopstreep, noodroute (halfverharding), principe ondergrondse containers, handhaven zendmast, de fietsberging en de 2 woonblokken.

Ik heb nog een vraag

U kunt uw vragen, suggesties of opmerkingen mailen naar  flexwonen@pijnacker-nootdorp.nl.

Veelgestelde vragen tijdens de informatieavond

Ik heb vragen over parkeren en verkeer

We gaan kijken of er iets (en wat dan eventueel) nodig is.

Voorlopig blijft dit een gelijkwaardige kruising. Alleen de stoep wordt aangepast waardoor automobilisten beter uitzicht hebben over de gehele kruising. Ook komt er een zebrapad (voetgangersoversteekplaats) opdat in alle richtingen veilig overgestoken kan worden.

Het is een gelijkwaardig kruispunt met voorrang van rechts, conform de richtlijnen. We gaan ervan uit dat bestuurders de verkeersregels kennen, c.q. weten dat verkeer van rechts voorrang heeft. Eventueel hebben we op de werf een bord met de melding dat verkeer van rechts voorrang heeft; die kunnen we voor de periode van enkele weken plaatsen.

Biggen zijn een tijdelijke, snelle maatregel. In die zin ruimen we ze op waar mogelijk. Tegelijk is dit een tijdelijke situatie en dan is het acceptabel om ze te laten staan als dat nodig is.

In de huidige situatie is er geen congestie en de hoeveelheid extra verkeer uit deze zijstraat is beperkt.

De verkeerskundige van de gemeente voorziet hier geen problemen.

Deze parkeerplaatsen zijn openbaar, dus iedereen mag hier parkeren. Maar met het aantal parkeerplaatsen op het nieuw aan te leggen terrein zitten we zelfs boven de norm, waardoor wij weinig problemen verwachten. Mocht het parkeren toch een probleem worden, dan zoeken we naar een oplossing.

Nee, alleen voor gehandicapten wordt een eigen parkeerplaats op kenteken afgegeven.

Ik heb vragen over de inrichting van het gebied

We moeten nog even kijken welk groen hier komt, maar dat moet inderdaad wel worden bijgehouden in verband met uitzicht op de weg.

We gaan kijken of er iets (en wat dan eventueel) nodig is.

We gaan kijken of er iets (en wat dan eventueel) nodig is.

De aantallen bomen en locatie daarvan zijn nog niet vastgesteld. Andere invulling is dus mogelijk.

Afhankelijk van de leeftijd van de boom en de gezondheid is dit mogelijk. We kunnen echter niet garanderen dat de boom een eventuele verplaatsing overleeft.

Er wordt nog gekeken naar de beplanting en wat er nodig is.

De boom- en plantsoorten zijn nog niet bepaald.

Er wordt nog gekeken naar de beplanting en wat er nodig is.

Dit zijn bestaande bomen.

Ja.

Aanwezigheid van de duizendknoop is bekend. De aanpak ervan zullen we met de afdeling bespreken.

We zullen dit intern terugkoppelen naar de afdeling en aandringen op reactie.

Ja.

De nutsvoorzieningen worden vanaf de zijkant van het gebied aangesloten. Niet via de tuinen aan de bovenkant van het gebied.

De bestaande riolering buiten de bouwlocatie zal niet worden verzwaard/aangepast. Er zit een rioolgemaaltje/ put bij de (hoofd)brug. Deze gaan we gebruiken voor de nieuw aan te leggen riolering maar moet dan nog wel worden verzwaard met wat grotere pompen.

We halen alleen de asfaltlaag er af en laten de onderliggende puinbaan zoveel mogelijk liggen als fundering voor de nieuw aan te leggen waterdoorlatend verharding.

De brug wordt opgeknapt voordat de bouw van start gaat. Trillingen zullen bij mogelijk zwaarder transport niet kunnen worden voorkomen vanwege de aanwezige grondslag.

Dat klopt, dat komt door zachte bodem en speelt op meer plaatsen in onze gemeente.

De transporteur van de prefab woningen dient zelf rekening te houden met de beschikbare ruimte op de brug.

Dat kunnen we nu nog niet met zekerheid zeggen, hangt af van het gewicht van de type flexwoningen. We gaan er op dit moment wel van uit. De funderingswijze zal door een constructeur berekend worden.

Als heien noodzakelijk is, wordt eerst een nulmeting/ schouw van de woningen uitgevoerd. Mocht later blijken dat er schade is ontstaan als gevolg van de bouwactiviteiten dan kan de opdrachtgever hiervoor aansprakelijk worden gesteld.

Dat weten we nog niet precies, maar waarschijnlijk ergens tussen de 4 en 6 meter. We zorgen er in ieder geval voor dat de verlichting niet in de tuinen zal schijnen.

Dit gaan we bespreken met de nutsbedrijven.

Wij plaatsen nooit ondergrondse containers bij tijdelijke bebouwing. Dit doen we alleen in permanente woningbouw. In dit geval komen er bovengrondse containers bij de nieuwe parkeerplaatsen.

De zendmast blijft staan, zoals op veel plaatsen in bewoond gebied.

Ik heb vragen over de toekomstige bewoners

Ja, de woningen worden inderdaad prefab geleverd.

5 tot 10 jaar.

Inderdaad.

De woningen worden niet gesloopt, maar verplaatst naar een andere locatie.

Staedion als eigenaar in overleg met de gemeente.

De verdeling van woningen onder starters, spoedzoekers en Oekraïners is nog steeds het uitgangspunt. De gemeente wijst woningen toe aan Oekraïners, Staedion aan de overige doelgroepen.

Er ligt een grote ruimte-vragende parkeeropgave en we willen kwaliteit en calamiteitenrouting toevoegen. Het maximum van 3 lagen (die we plaatsen in het lagere gedeelte van het terrein) geeft de nodige ruimte voor de haalbaarheid.

Wij proberen met Staedion en met subsidie van het rijk tot een sluitende businesscase te komen.

Voor de bouwfase en gebruiksfase zullen we te zijner tijd contactgegevens aanleveren.

Dat is nog niet bekend.

Dat kan.

Dat is nog niet bekend.

Een interessante aanbeveling. We zullen met Staedion onderzoeken wat er ruimtelijk mogelijk is.