Zorgen over uw kind
Kinderen zitten wel eens minder lekker in hun vel. Dat is heel normaal. Want opgroeien gaat met vallen en opstaan. Maar welk gedrag is normaal en wanneer is er reden tot zorg? Als ouder of verzorger is dat soms lastig te bepalen.
Praat er eens met anderen over. Bijvoorbeeld met andere ouders, familie of de leerkracht op school. Het kan een hele geruststelling zijn als u ontdekt dat anderen dezelfde vragen en twijfels hebben. En dat het gedrag dat u opvalt, heel normaal blijkt te zijn tijdens het opgroeien.
Plak niet te snel een label
De verleiding is groot om een oorzaak aan te wijzen voor het gedrag van uw kind. Of er een label op te plakken, zoals adhd, autisme of hoogsensitiviteit. Voor een kind is het belangrijk dat het de juiste hulp krijgt. Een label is daar niet altijd voor nodig. Het kan ook negatieve gevolgen hebben, omdat het kind zich hierdoor anders gaat voelen. Of omdat de omgeving anders naar het kind gaat kijken. En als je eenmaal een label hebt, is het moeilijk er weer vanaf te komen.

Deskundige hulp
Maakt u zich zorgen om uw kind? Deel uw zorgen dan met deskundigen in uw omgeving. Bijvoorbeeld de intern begeleider op school, de schoolmaatschappelijk werker of het kernteam van de gemeente. Het kernteam bestaat uit professionele hulpverleners met veel kennis en ervaring. Zij kunnen u tips geven en samen met u bekijken wat uw kind nodig heeft.
Bel het Kernteam op 14015
Bel het kernteam op werkdagen tussen 9.00 en 16.30 uur op telefoonnummer 14015.
Druk gedrag, tegendraadsheid en onzekerheid horen tot op zekere hoogte bij opgroeien. Het is niet vreemd als u soms worstelt met de opvoeding. Bijvoorbeeld als er problemen zijn op school. Maar ook bij de omgang met een scheiding en relaties. Het kernteam biedt ondersteuning bij zorgen over opvoeden, opgroeien en de ontwikkeling van uw kinderen. U krijgt een vast aanspreekpunt, die maakt samen met u een plan. Het doel is altijd dat u zo snel mogelijk zélf weer verder kunt.
Gaat het niet goed met u zelf? Of maakt u zich zorgen om een andere volwassene? Ook dan kunt u bij het kernteam terecht. Op onze pagina over het kernteam vindt u meer informatie over de ondersteuning die het kernteam biedt.
- Bellen naar 14015
U belt op werkdagen tussen 9.00 en 16.30 uur naar 14015. Vraag naar het kernteam. Iemand anders kan ook namens u bellen.
Dan zijn er twee mogelijkheden:
- U krijgt een advies waarmee u en/ of uw kind zelfstandig verder kan.
of - U wordt aangemeld bij het kernteam voor een kennismakingsgesprek.
- Kennismaking
Een medewerker van het kernteam belt u. U spreekt samen een datum af voor een eerste gesprek. Dit gesprek kan bij u thuis zijn of op het gemeentekantoor.
- Gesprek
In het volgende gesprek bekijken we samen wat de situatie is en waar uw kind precies hulp bij nodig heeft. Soms zijn er meerdere gesprekken nodig. En soms vragen we informatie op bij anderen, maar alleen als u dat goed vindt.
- Plan maken
De medewerker van het kernteam verzamelt alle informatie en maakt er samen met u en uw kind een plan van.
- Teamoverleg
De medewerker van het kernteam bespreekt het plan in het teamoverleg. In dit overleg denken ook de andere specialisten van het kernteam mee. Zo bekijken we welke hulp het beste past bij de situatie van uw kind. De medewerker van het kernteam bespreekt de uitkomst van het teamoverleg met u.
- Start hulp
Het kernteam blijft vaak langer betrokken: door zelf hulp te verlenen en/of door te blijven volgen hoe andere ingezette hulp verloopt.
- Uw kind kan het zelf weer aan!
De campagne ‘Anders zijn is heel normaal’ is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen de gemeente en alle basisscholen en kinderopvang organisaties in Pijnacker-Nootdorp. Er komen steeds meer kinderen bij hulpverlenende instanties voor een onderzoek naar bijvoorbeeld adhd, autisme of hoog sensitiviteit. Dit maakt de wachtlijsten in de jeugdzorg langer. Zo’n doorverwijzing is niet altijd nodig of terecht.
Soms is er sprake van een tijdelijk afwijkende ontwikkeling bij een kind. Of helpt een diagnose of label het kind niet, omdat het zich anders gaat voelen. Of omdat de omgeving anders naar het kind gaat kijken. En als je eenmaal een label hebt, dan kom je er moeilijk weer vanaf. Sommige kinderen hebben hulp nodig, maar het is niet altijd nodig om een label te plakken. Soms is een heel andere oplossing, de beste oplossing.