Identiteitskaart

Een identiteitskaart is een reisdocument en een legitimatiebewijs. Hiermee kunt u naar de meeste landen binnen Europa reizen.

Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente, dit geldt ook voor kinderen. Voor het aanvragen van een identiteitskaart moet u een afspraak maken.

  • Alle reisdocumenten die in uw bezit zijn, ook als deze verlopen zijn. U kunt tegelijk een paspoort en een identiteitskaart hebben;
  • Eén pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen en niet ouder dan 6 maanden is. In de gemeente Pijnacker-Nootdorp kunt u pasfoto’s laten maken bij:
    • NEBO Nootdorp
    • Expert Pijnacker
    • Primera Pijnacker
    • Bruna Pijnacker
  • Een pinpas. De identiteitskaart moet bij de aanvraag betaald worden;
  • Kinderen jonger dan 12 jaar: toestemming van alle gezaghouders. Vul voordat u naar de afspraak komt, met uw DigiD, het formulier Toestemming afgifte reisdocument minderjarige in. Het kind zelf én minimaal 1 van de gezaghouders moeten bij de aanvraag aanwezig zijn.

Wilt u een identiteitskaart voor een kind jonger dan 12 jaar aanvragen? Dan is het nodig dat u een toestemmingsformulier invult. Door het toestemmingsformulier in te vullen, geeft u aan de gemeente toestemming om de identiteitskaart aan te vragen. Zonder deze toestemming, kunnen wij geen identiteitskaart aanvragen voor uw kind.

Ik kan het toestemmingsformulier niet digitaal invullen. Wat nu?

Als het voor u niet mogelijk is om het formulier digitaal in te vullen geeft u uw schriftelijke toestemming. Komt u niet mee naar de afspraak? Dan voegt u daarbij een kopie van uw identiteitsbewijs toe. 

Wie moet het toestemmingsformulier invullen?

De toestemming moet worden gegeven door (alle) gezaghebbende ouder(s), ook wanneer de ouder meekomt naar het gemeentekantoor. Wie toestemming moet geven voor een identiteitskaart voor het kind, hangt af van de situatie:

  • U en de andere ouder of verzorger hebben allebei het ouderlijk gezag. Dan geeft u allebei toestemming.
  • U heeft alleen het ouderlijk gezag. Dan geeft alleen u toestemming.

Wanneer u met spoed een identiteitskaart nodig heeft, kunt u eerst in onze online afsprakenmodule kijken of u op tijd een afspraak kan maken u kunt bij ‘Notitie’ schrijven dat het om een spoedaanvraag gaat. Lukt dit niet, bel dan met 14015 voor het maken van een afspraak.

Bij een spoedaanvraag kunt u uw identiteitskaart meestal binnen twee werkdagen na de aanvraag afhalen. U wordt gebeld zodra uw document binnen is. Voor een spoedprocedure betaalt u € 59,10 extra. 

Product

Prijs

Aantal jaar geldig

Identiteitskaart tot en met 17 jaar

€ 42,35

5 jaar

Identiteitskaart vanaf 18 jaar

€ 78,50

10 jaar

Toeslag spoedaanvraag

€ 59,10

 

De identiteitskaart moet bij de aanvraag betaald worden.

Na een week is uw document klaar. Bij het aanvragen van uw nieuwe document, wordt er met u een afhaalafspraak gepland. Iemand anders mag dit niet voor u doen. Haal uw paspoort zelf op.
Heeft u nog geen afhaalafspraak of komt de geplande afspraak niet uit? Maak dan een afspraak.

Wat moet ik meenemen naar de afhaalafspraak?

Neem uw afhaalbewijs en uw huidige identiteitsbewijs mee (als u dat heeft). 

Meld het bij de gemeente als uw identiteitskaart gestolen is of als u deze kwijt bent. De melding heet een verklaring van vermissing. Zonder deze verklaring kunt u geen nieuw reisdocument aanvragen. Voor het invullen van de verklaring heeft u DigiD nodig.

 

De vermissing wordt (inter)nationaal geregistreerd, zodat iemand anders geen misbruik van uw document kan maken.
Let op: vindt u uw identiteitskaart terug, dan bent u verplicht deze in te leveren bij de gemeente. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd.

Verlies of diefstal in het buitenland

Bij verlies of diefstal van een identiteitskaart in het buitenland laat u een proces-verbaal opmaken bij de lokale politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of consulaat een nooddocument aanvragen. Daarop reist u terug naar Nederland. Met het buitenlandse proces-verbaal en het nooddocument kunt u bij de gemeente een nieuw document aanvragen. Meer informatie leest u op de website van de Rijksoverheid.

Inlogfunctie identiteitskaart blokkeren

Met een identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021 kunt u inloggen via DigiD. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.

Ik wil een nieuwe identiteitskaart aanvragen

Wilt u een nieuw reisdocument? Maak dan een afspraak in het gemeentehuis om dit te regelen.

Afspraak maken

Reist u alleen met uw minderjarige kind (tot 18 jaar) of reist een andere volwassene met uw minderjarige kind? Dan moet u aantonen dat er toestemming is van de andere ouder met gezag. Reist u zonder deze toestemming? Dan kan dat worden aangemerkt als onttrekking aan het ouderlijk gezag en internationale kinderontvoering. Als uw kind reist met beide ouders die het ouderlijk gezag hebben, dan is het formulier niet nodig.

Voorkom lang wachten bij de douane en vul voor het Formulier toestemming reizen met minderjarig kind naar het buitenland in. Het formulier dat u daarvoor kunt gebruiken staat op de website van de Rijksoverheid. In sommige landen zijn er extra documenten nodig. Vraag dit na bij de ambassade van het land waar u naartoe gaat in Nederland. 

Voor ieder kind een toestemmingsformulier

Heeft u meer kinderen die jonger dan 18 jaar zijn? Dan vult u voor ieder kind dat gaat reizen een toestemmingsformulier in.