Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen
Van harte gefeliciteerd met uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap! Voor de invulling van uw dag heeft u veel zaken te regelen. Uw huwelijk of geregistreerd partnerschap regelt u in de gemeente waar u wilt gaan trouwen of uw geregistreerd partnerschap wilt laten registreren.
Uw huwelijk melden
Voordat u kan trouwen, moet u uw huwelijk melden. Dit vervangt de vroegere ondertrouw. Dit doet u door het invullen van de digitale Huwelijksplanner. Vul de planner minstens 8 weken en maximaal 1 jaar vóór uw huwelijksdatum in. 6 tot 8 weken na het volledig invullen van de Huwelijksplanner ontvangt u een bevestiging van uw voorgenomen huwelijk in uw Berichtenbox op MijnOverheid.
Welke ceremonie kiest u?
Bepaal vóór het aanmelden welke ceremonie bij jullie past. Dit kunt u zien onder het kopje ‘Uit welke ceremonies kan ik kiezen?’. U ziet hierbij ook hoeveel gasten toegestaan zijn bij een gratis, eenvoudige en uitgebreide ceremonie. Het toegestane aantal gasten is inclusief getuigen en exclusief het bruidspaar, de trouwambtenaar en de eventuele fotograaf.
Doe de aanmelding alleen als u alle informatie en bijlagen bij de hand heeft en uw partner op dezelfde dag zijn/haar aanmelding doet. Incomplete aanmeldingen nemen wij niet in behandeling.
Houd u bij het invullen van de huwelijksplanner in ieder geval de volgende gegevens bij de hand:
- Uw DigiD inlogcode;
- Een kopie of duidelijke foto van uw geldige legitimatiebewijs;
- Een kopie of duidelijke foto van het geldige legitimatiebewijs van iedere getuige;
- Eventueel documenten uit het buitenland als u niet de Nederlands nationaliteit heeft.
Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit, bent u geboren buiten Nederland of heeft u tijdelijk in het buitenland gewoond? Na uw aanmelding wordt er contact met u opgenomen, of u nog documenten uit het buitenland moet overleggen.
Vul de huwelijksplanner in en geef de datum aan waarop u zou willen trouwen of uw partnerschap zou willen laten registreren. De huwelijksplanner moet door beide partners ingevuld worden via de formulieren Partner 1 en Partner 2. Nadat wij de formulieren hebben ontvangen nemen wij contact met u op om uw aanmelding te bevestigen. Mochten wij aanvullende gegevens van u nodig hebben, dan hoort u dat van ons.
Welke ceremonie kiest u? |
|||
Uitgebreide ceremonie |
Eenvoudige |
Gratis |
|
Tijdstip |
Ma t/m zo in overleg |
Ma/di 10.00 of 14.30 |
Di 08.30, 09.00 of 09.30 |
Locatie |
Naar keuze |
Kleine trouwruimte gemeentekantoor |
Kleine trouwruimte gemeentekantoor |
Toespraak |
Persoonlijk |
Standaard |
Geen, alleen een kort welkom |
Trouw-ambtenaar |
Vrije keuze |
Toegewezen |
Toegewezen |
Getuigen |
2, 3 of 4 getuigen |
2, 3 of 4 getuigen |
2 getuigen |
Trouwboekje |
Optioneel tegen extra betaling |
Optioneel tegen extra betaling |
Optioneel tegen extra betaling |
Muziek bij ceremonie |
Mogelijk |
Niet mogelijk |
Niet mogelijk |
Aantal gasten |
Naar keuze, afhankelijk van de locatie |
Maximaal 10 |
Geen, alleen 2 getuigen en een fotograaf |
U hebt samen minimaal twee getuigen nodig om te kunnen trouwen. Het maximum aantal getuigen is vier. Bij een gratis ceremonie zijn in totaal slechts twee getuigen toegestaan. Alle getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn. Getuigen hoeven niet de Nederlandse nationaliteit te hebben en ook niet in Nederland te wonen.
Wilt u zelf liever geen getuigen meenemen? Dan kunt u gebruik maken van getuigen van de gemeente. Dit kost per getuige: € 46,20.
De mogelijkheden voor een trouwlocatie zijn afhankelijk van het type ceremonie. Eenvoudige en gratis ceremonies vinden plaats in de kleine trouwruimte van het gemeentekantoor.
Voor een uitgebreide ceremonie kunt u kiezen voor de raadzaal van het gemeentekantoor of voor een andere locatie zoals een restaurant. Wilt u trouwen op een andere locatie? Dan gelden er wel enkele eisen aan de locatie.
Een trouwlocatie moet in ieder geval altijd openbaar zijn. Het is daarom niet mogelijk om te trouwen in een particuliere locatie. In de ‘Uitvoeringsregeling burgerlijke stand Pijnacker-Nootdorp 2022’ vindt u alle vereisten waaraan een trouwlocatie moet voldoen. Voor de meeste horecagelegenheden geldt dat deze over de vereiste vergunning beschikken voor een huwelijksceremonie. Deze locaties hoeven niet steeds opnieuw te worden getoetst. Als u kiest voor een externe locatie dan bent u wel zelf verantwoordelijk voor het maken van afspraken met de uitbater van de beoogde locatie.
Een huwelijk wordt gesloten door een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS).
Op de pagina Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand vindt u de trouwambtenaren die door de gemeente zijn aangewezen en benoemd. Meld u zich aan voor een uitgebreide ceremonie? Dan kunt u uw voorkeur voor een BABS aangeven in de Huwelijksplanner. Bij een gratis of eenvoudige ceremonie kunt u geen voorkeur aangeven.
Wilt u dat uw ceremonie wordt voltrokken door een BABS van een andere gemeente? U mag ook een eigen trouwambtenaar laten benoemen. Meer informatie hierover vindt u op pagina Trouwambtenaar voor 1 dag.
Met een geregistreerd partnerschap hebt u dezelfde rechten als mensen die getrouwd zijn. De voorwaarden, kosten en procedure zijn gelijk.
Heeft u plannen om te verhuizen naar het buitenland? Dan adviseren wij u te kiezen voor een huwelijk. Niet alle landen in de wereld erkennen namelijk een geregistreerd partnerschap.
Verschillen tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap:
- Voor het beëindigen van een huwelijk moet u altijd naar de rechter (echtscheiding). Een geregistreerd partnerschap kan buiten de rechter om eindigen. Voorwaarde is wel dat u en uw partner het beiden eens zijn en dat er geen minderjarige kinderen zijn.
- Het ja-woord: Als u trouwt, geeft u elkaar het ‘ja-woord’. Een geregistreerd partnerschap komt tot stand door de ondertekening van de partnerschapsakte. Een ja-woord is hierbij dus niet nodig (maar mag wel).
U kunt uw partnerschapsregistratie laten omzetten in een huwelijk. Ook dit kunt u bij ons aanmelden via de formulieren Partner 1 en Partner 2 van de Huwelijksplanner. U vult de formulieren in alsof u een huwelijk aanmeldt. In het formulier van Partner 1 geeft u in het opmerkingenveld aan dat het om een omzetting gaat.
Bij een omzetting mag u geen getuigen meenemen.
Als u in de gemeente Pijnacker-Nootdorp woont kunt u het gewenste naamgebruik invullen in de formulieren van de huwelijksplanner.
Woont u in een andere gemeente? Geef dan na de huwelijksdatum het gewenste naamgebruik door in uw woongemeente. Meestal kunt u dit online regelen.
Het is niet mogelijk om van te voren te zien welke data nog beschikbaar zijn. Dit is omdat wij pas een trouwdatum kunnen bevestigen wanneer de aanvraag compleet is. Vul daarom de huwelijksplanner in. De medewerker van de Burgerlijke Stand zal daarna bevestigen of de datum vrij is.
De gemiddelde wachttijd voor gratis huwelijken is momenteel 8 weken.
De tarieven voor huwelijk, registratie partnerschap of omzetting geregistreerd partnerschap naar huwelijk zijn:
In het gemeentekantoor
maandag t/m vrijdag: € 316,45
zaterdag: € 925,60
zondag en erkende feestdagen: € 1.791,05
Eenvoudige huwelijksvoltrekking: € 213,75
Op een andere locatie
maandag t/m vrijdag: € 264,30
zaterdag: € 781,60
zondag en erkende feestdagen: € 1.522,35
Overige kosten
- Gekalligrafeerd trouwboekje: € 44,55
- Aanvulling trouwboekje (bijschrijving): € 14,45
- Getuige van de gemeente, per getuige: € 46,20
- Benoeming externe BABS die in een andere gemeente reeds is benoemd: € 40,40
- Toetsen andere trouwlocatie: € 162,65
- Annuleren, verzetten of wijzigen huwelijk: € 82,35